Verwonderingen

4 januari 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Vandaag bestond uit het overbruggen van de afstand tussen Whangarei en Rotorua. Op papier nog geen 400 kilometer. In de praktijk toch wel zo'n 6 uur rijden.

We begonnen de dag daarom met koffie en een ontbijt picknick in het park. Een goede bodem is essentieel voor het welslagen van zo'n missie, niet waar?

Na een goed begin werd deze op zichzelf rustige reisdag toch nog interessant, niet in het minst door een aantal wonderlijke observaties. We zullen ze jullie niet onthouden:

1. In het pittoreske Wellsfort (30km boven Auckland, 1670 inwoners, 6 winkels) is de weg als volgt ingedeeld: parkeervak, een strook ter breedte van een fietspad, de rijbaan. De fietspadstrook is echter niet bedoeld om te fietsen maar om veilig de autodeur open te kunnen doen. Zeer vernuftigd!

2. In hetzelfde mondaine plaatsje werd taart gegeten in een wel zeer organische zaak - reinvention van de ruilhandel aan de orde! (Zie foto beneden)

3. Na Auckland stopten we rond lunchtijd in het mooie Pukekohe (volgens de beschrijving: buzzing city 50km South of Auckland, renowed for races and agriculture.). Hier leerden wij de Nieuw Zeelandse variant van de blauwe parkeerschijf (u kent 'm wel!), en dat gaat hier als volgt: je parkeert je auto in een zeg 30 min parkeervak. Je doet verder helemaal niks, en gaat je ding doen. Vervolgens komt er wel of niet een parkeerwacht langs die met een krijtje de tijd van het moment op je band krast. Mocht dat wel gebeuren dan komt deze meneer 30 min later terug, en als je auto er dan nog staat dan wacht hij nog 15 min, en als je auto er DAN nog staat, nou dan komt er een bekeuring! All manual ma'm aldus de directeur/eigenaar van de lokale broodjesbar.

Nu, in de goede geest van de gisteren begonnen quiz ... Hier is de 2e ronde met de uiterst fascinerende vraag: hoeveel mensen wonen er in Nieuw Zeeland per vierkante kilometer(niet googelen!!!). Is dat 1) 67  of 2) 14 of 3) 157?

(Zwager) Jack is overigens de grote winnaar van quizvraag 1 waarvoor de hartelijke felicitaties!! Niet alleen had hij het antwoord correct (banaan) maar was hij ook razendsnel; binnen 1 minuut na publicatie.

Veel liefs van ons alle 3 uit Rotorua, morgen riekende sulfaat baden, spuitende geisers en dansende Mauori mannen!

1. Petra Meerhof:
    5 januari 2014
    Wat genieten, jullie reisverhalen!!! Kijk steeds uit naar de volgende update. Zelf in 2003 daar rond gereisd en in gedachten zie ik het allemaal weer voor me. Geweldig, het verhaal vd parkeerschijf! Ik ga met volle overtuiging voor antwoord 2: 14 !! Have fun!
  2. Maurits:
    5 januari 2014
    Ik gok weer op sinaasappel. Inspirerende verhalen, meiden.
  3. Vera:
    6 januari 2014
    Ik zeg 2. Veel plezier maar weer!