Geisers en geinige gympies

6 januari 2014 - Napier, Nieuw-Zeeland

Na uiterst geciviliseerde (zo niet bijna glam) dagen in het Noorden brak gisteren toch echt het zwaardere werk aan...varen, baden en lopen in Rotorua. Rotorua ligt ongeveer 170 km ten zuiden van Auckland en bestaat bij de gratie van een meer, een vulkaan en aanverwante artikelen (zoals daar zijn geisers, modderbaden en hot tubs), en Mauori cultuur. Niet meer en niet minder, en wij wilden dit graag zien en beleven - wat betekende dat de sneakers nu toch echt uit de doos  moesten - daar hebben we het verder niet meer over, de foto's spreken voor zich!

Zo togen we in de ochtend naar Lake Tarawera, voor een boottocht over, volgens gids Dave van Ecotours het mooiste meer ter wereld ('wij van WC eend adviseren WC eend'), maar het moet gezegd, fantastisch prachtig mooi meer, met als interessant details strandjes van warm zand (ja echt, warm zand, als je een kuil graaft brandt je je vingers - proefondervindelijk ondervonden!), en natuurlijke hete baden waar letterlijk de damp van af slaat, dit alles natuurlijk door de vulkanische activiteit in het gebied. Als onderdeel van het gebeuren moesten we uiteraard ook zelf in het warme bad, heerlijk heerlijk heerlijk, maar zoals u begrijpt, de foto's daarvan blijven entre nous :-). Als praktisch detail gaf gids Dave ons nog een tip hoe het warme zand efficiënt te gebruiken, die we graag delen: stel, je bent op het meer en je vangt een vis (waarschijnlijk haakt 90% van ons lezerspubliek nu al af, maar lees toch nog even door!), je maakt 'm schoon (resterende 10%  ook verdwenen), je wikkelt 'm in aluminiumfolie, begraaft 'm in het zand en gaat baden. Na een uurtje of wat graaf je gare vis klaar voor consumptie uit het zand. Wij vonden het een leuk verhaal!

in de middag wilden we Echte Geisers en Maori Mannen zien, hetgeen in combinatie (?) aangeboden wordt in park Te Puia. De term 'park' genereert initieel wat kriebels, maar dit 'park' is een soort parel van informatief, fantastisch onderhouden, weids opgezet, natuurlijk toeristisch maar het valt niet op, kortom in zijn soort prima te doen. Hier wandelden we bijna 8 km in de toch wel stromende regen langs natuurlijke geisers (fantastisch om te zien!), natuurlijk pruttelende modderbaden (die sommigen van ons aan bergen chocolade deden denken, anderen aan pruttelende riekende cementhopen), en natuurlijke hot pools, dit alles in een doordringende zwavellucht en door een soort continue mist heen.

Halverwege de middag genoten we een uur lang van een Maori show, leuk, enthousiast gebracht, het meest geestige was om de 'spelers'  5 min na de show in hun jeans en op sneakers met hun iPhone in hun hand weg te zien wandelen :-). '

' s avonds genoten we van onze welverdiende rust met een ' home cooked diner' om vandaag fris en fruitig onze reis voort te zetten. Ons doel was het bereiken van ons strandhuisje in de buurt van het plaatsje Napier. Onderweg gestopt in Taupo aan Lake Taupo voor koffie bij een Frans koffiehuisje en Franse appetijtelijke bakker (*) en een pittoreske plasstop gemaakt bij onze nieuwe beste vriend Bengie.

Taupo bracht ons ook, eindelijk, een USB kabel voor de telefoon van Mariel. Nu vraag je je af 'wat is daar nu zo belangrijk aan?'  Nou; deze telefoon brengt ons niet alleen naar onze bestemmingen maar levert een bron van informatie. Op de achterbank van de Mondeo gezeten, Googled Mariel de gehele reis naar interessante wetenswaardigheden over de te bezoeken stadjes, de lokale gewoonten, de onderweg te vinden koffiestops en heel veel, heel veel andere onzinnigheden. De grootste vondst is daarbij wel de app met een heuse stappenteller. Gisteren leverden dat ons een gouden plak op met wel 11.336 stappen! Vandaag hebben we nog geen houten plak gewonnen; slechts 4335 .... Deze inspanning hebben we dan ook beloond met een heerlijk lokaal gerecht; fish&chips. Zo zijn we dan ook wel weer :-). Morgen wordt het staptechnisch niet veel beter: we gaan namelijk weer een stukje rijden. Wellington here we come!!

(*) voor de lezers van Nu.nl: deze bakker heeft niets te maken met de drollentaart uit Riverton!

De blije winnaar van de quiz van eergisteren is ..... Petra! Het juiste antwoord was inderdaad antwoord 2. Runner up is Vera. Het is zoals Mariel met regelmaat verzucht; er gebeurt hier niet veel .... Er zijn er dus ook niet veel ...

Eervolle vermelding voor Maurits voor zijn vasthoudendheid aan zijn sinaasappel antwoord. We verzinnen nog wel een keer een vraag waar dit het goede antwoord op is Maurits!

1. Berber en Jan Willem:
    6 januari 2014
    goed verslag vrouwen, wij volgen jullie vanaf nu. Heel veel plezier!
  2. Maurits:
    6 januari 2014
    Deze interactieve reis maakt me nieuwsgierig naar NZ! Ik zeg: Sinaasappel! Voor het contrast: hier in NL is het vandaag een flinke overgang van vakantie naar werk.
  3. Marieke Rompelman:
    Hallo "hete meiden",
    Ja, dat wordt je wel met al die geisers in de buurt!
    Wat een prachtige natuur en vast geen straf Katja om vaak te moeten plassen!
    Eindelijk verstandig? de gympen volop in gebruik en ze staan nog leuk ook op de foto!
    We volgen jullie route in de atlas.
    Marieke
  4. Tamara Sturm:
    6 januari 2014
    Ik had net een reactie geplaatst... na het kijken van de laatste foto... daar kun je dus ook reacties achterlaten... Dus als je mijn reactie wil lezen.... Scroll door tot de laatste foto en daar zul je em hebben... :))
  5. Jvbarneveld:
    7 januari 2014
    Ha meiden het lijkt me heerlijk die warmte,wat een leuk restorantje en een leuke tuin jullie genieten vol op loop maar veel dan kan je ook lekker etentot het volgende verslag ma vb
  6. Naomi Van der Graaff:
    7 januari 2014
    Goud bij het wandelen langs chocolade wannabies op uberleuke sneakers om schaap Bernie te bekijken in de stromende regen in Nieuw Zeeland. Ben echt niet jaloers hoor. Whahaaaa zoen!!!