The streets of San Francisco

18 februari 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Daar waren ze, toch een beetje, opeens; de straten, en in ons geval de snelweg, van San Francisco. Vanaf Santa Cruz reden we, over de Cabrillo Highway, een eenbaansweg met hier en daar een auto, een fruitkraampje en een dorpje, San Francisco binnen over een zesbaansweg met heel veel verkeer en afslagen. Ons eerste doel was Lombard Street. Over The Embarcadero, de weg/straat langs alle pieren aan de oostkant van de stad, met fietsers, trams, bussen, overstekende wandelaars; we moesten gewoon weer even wennen aan het stadse leven.

Lombard Street is het bezoeken absoluut waard; een statige laan met een kort stukje dat bekend staat als de meest bochtige van de wereld; 8 haarspeldbochten en je bent er doorheen maar niet alleen bochtig maar ook met een enorme daling! Je ziet bijna de neus van je auto niet meer. Links en rechts staan prachtige Victoriaanse huizen met keurig onderhouden tuintjes; een plaatje werkelijk. Interesse? Voor slechts € 4 miljoen wisselt zo'n pand van eigenaar. Ondanks dat een leuke kennismaking met deze stad.

Vervolgens begaven we ons naar het centrum van de stad voor het serieuze werk; het bezoeken van de Ugg conceptstore. Speciaal met de auto om alle dozen te kunnen vervoeren. Helaas; niets van onze smaak of maat. Toen maar een heerlijk broodje bij een Frans aandoend zaakje, een wandeling over Sutter Street en op naar ons logeeradres. Ietwat gedesillusioneerd reden we over 24th Street; hadden wij hier echt in de buurt geboekt? Onze private garden cottage en de hartelijke ontvangst door onze host Jim maakten veel goed. Op zijn aanraden nog voor het terugbrengen van de auto langs de Painted Ladies gereden en vervolgens weer met de auto terug. Het verhuurbedrijf was namelijk al gesloten ..... Nu blijkt 24th Street een enorme levendige en hippe buurt te zijn met leuke restaurantjes, take-aways, koffie tentjes en gekke winkeltjes; boffen wij even :-).

Vandaag waren we al om half 8 op pad; de auto moest nog terug (gelukt zonder gedoe) en we hadden een 'date' met The Rock; de beroemde gevangenis Alcatraz. Vanaf het verhuurbedrijf midden in de stad, zetten wij ons beste beentje voor voor een fijne maar stevige en lange wandeling door de stad. Over de Grand, via China Town, door het Pioneer Park naar Pier 35. Zo'n wandeling in deze stad is geen sinecure; we beklommen dan ook de nodige traptreden. Maar ach, na de Blue Mountains trappen deinzen we nergens meer voor terug. En wandelen heeft ook zo z'n voordelen; we kwamen hierdoor op hele bijzondere plekken zoals bijvoorbeeld een huizenblok onder het Pioneer park waar je alleen kunt komen via een houten trap.

Gesterkt door koffie en met een zweetsnor stapten we aan boord van de ferry voor de overtocht van 2,5 mijl. Alcatraz bezoeken was heel bijzonder! Als echte toeristen maakten we gebruik van de audio tour die ons door het complex leidde; langs de cellen (best klein), de isoleer (best benauwend), de eetzaal (best ongezellig), langs het kantoor van de directeur, de woningen van de bewaarders en hun families (best bizar) en zo langs de geschiedenis van dit tot de verbeelding sprekende eiland.

Nadat de ferry ons veilig terug had gebracht naar het vaste land, wandelden we naar Pier 39; een toeristische attractie met oa het aquarium en ..... heel veel zeeleeuwen! Gewoon 'voor de deur' op pontons, heerlijk ronkend in het zonnetje, naast en op elkaar. Aahhhhhh .......

Met de goede ervaring in LA, stapten we aansluitend op de SF hop-on hop-off bus. Dit keer met live commentaar en in een ouderwets Engels aandoende bus. Bovenin en vooraan gezeten, zagen we in korte tijd nog meer van de stad; de kaarsrechte omhoog lopende straten, de diversiteit aan wijken, de prachtige Victoriaanse huizen en een eerste glimp van de Golden Gate Bridge. Met de beroemde FLine, een trammetje, vervolgden wij onze tocht. Over Market Street door het financial district wandelden we naar een station van BART; de ondergrondse van SF die ons terugbracht naar 24th Street. Via onze, nu al favoriete, Take-away liepen we naar onze cottage en ploften we rond 7 uur met vers gemaakte sushi op de bank. Morgen weer een dag in en op de straten van deze ongelooflijke leuke stad!

1. Sieneke van Dijk:
    19 februari 2014
    Mode is goed betaalbaar in SAN Francisco, een paar jaar geleden waren veel leuke modewinkeltjes te vinden in het gebied rond de Pier.
    Ook in de kunstenaarswijk met veel snoezige gekleurde houten huisjes waren veel bijzondere winkeltjes. Museum of Modern art is ook zeker de moeite waard. We genieten erg van jullie blog!
  2. Lucien:
    19 februari 2014
    SF is echt super en je kunt er leuk uitgaan. De laatste keer dat ik er was, hebben we met collega's fietsen gehuurd en een mooie tocht over de GG Bridge gemaakt en ergens lekker Italiaans gegeten. terug met de ferry. Doen!
  3. Marielle:
    19 februari 2014
    Hier is het ongeveer bedtijd, bij jullie nog niet maar bijna tijd voor 'het laatste avondmaal' denk ik? Ongelofelijk dat het bijna voorbij is! Ter voorbereiding op de aankomende re-integratie... Het is hier nog steeds tussen de 3 en 8 graden - iedere dag, er zijn nog steeds ministers en staatssecretarissen in opspraak - regelmatig, de Treinen rijden niet - onveranderd en het is toch gezelliger als jullie er ook zijn - altijd! Geniet van de laatste dag meiden maar vooral...travel safe en welkom thuis!!! Veel liefs, Jel