Muziekjes en meer in Melbourne

24 januari 2014 - Melbourne, Australië

Onze taxichauffeur van gisteren zei het al; 'there is always something happening in Melbourne.' Uit eigen ervaring kunnen we dat, na 1 dagje stad, volmondig beamen! Of het nu het weer of evenementen betreft, er is altijd iets aan de hand. Vanochtend gestage regen, vanmiddag een zonnetje en een briesje. De Australian Open, een actie voor een goed doel, straatmuzikanten of de gratis trammetjes; je komt ogen en oren tekort!

Bij aankomst in Melbourne hadden we al een kleine cultuurschok, vandaag een schok van 6 op de schaal van Richter. Wat een mensenmassa, druk verkeer, files, stoplichten, gebouwen, trams en bussen. Maar wat een leuke en levendige stad! Fantastische mooie oude gebouwen tussen alle hoogbouw, op elke straathoek een muzikant, bandje of rapper, piano's in allerlei beschilderde uitvoeringen met de tekst 'play me' en dat gebeurt dan ook spontaan, veel kunst en kunstzinnige uitingen en veel, heel veel winkels. Van de grote ketens tot de meest originele kleine bijzondere shopjes. Vintage, sieraden en juwelen, kleding, postzegels (?!), Babushka's en eten. Heel veel eettentjes zelfs! Van de meest geweldige taartenwinkels, de mensen staan ervoor in de rij, sushi, verse sappen, Lord of The Fries tot soepzaakjes. Het water loopt je de hele dag in de mond :-).

Heel bijzonder zijn ook alle zogenaamde 'arcades'; winkelcentra die je vanaf de straat niet als zodanig herkent. Gewoon een deur en daarachter een prachtig gewelfd gebouw met weer winkels en eettentjes. De Melborians zijn ook heel inventief in het gebruik van elke geboden ruimte dus je ziet veel steegjes waar een soort levendig pleintje of straatje van is gemaakt om, u raadt het al, iets te eten, te drinken of te kopen. De stad in z'n geheel is goed te zien vanaf de 300 meter hoge Eureka toren Met een snelheid van 9 meter per seconde lieten wij ons dan ook vrijwillig omhoog brengen. Wat een uitzicht! Alle tuinen, parken, historische en markante gebouwen plus het speelveld van de Australian Open lagen aan onze voeten.

Na weken rondgereden te hebben door Nieuw Zeeland met onze Ford Mondeo en later onze, olie vrije, Toyota Camry, zijn wij deze dagen aangewezen op het openbaar vervoer. Met veel plezier vanochtend dan ook ruim een uur in de tram gezeten en vanavond in een kwartiertje met de trein terug. In de tussentijd ruim 10 kilometer gewandeld door een stad die smaakt naar meer!

1. Tamara Sturm:
    24 januari 2014
    Daar zijn jullie dan... in mijn favoriete land! Welkom en laat je verbazen en dan met name over (alweer) de flora en fauna. Geef je ogen goed de kost en kijk naar de meest mooie vogels; allerlei soorten papagaaien van de kings parrot, de witte kakatoes met hun sierlijke kuif, de kleinere papagaaiensoort Grimson rossella's en natuurlijk niet te vergeten de kookaburra die met zijn bekende lachgeluid je soms wel wakker kan maken! Daarnaast in het oneindige buitengebied de vele kangaroos in alle soorten en maten en de oneindig leuke koala's. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
  2. Naomi Van der Graaff:
    30 januari 2014
    Al die winkeltjes, je wordt er vast hebberig van. Maar ja je kan moeilijk nog weken met je backpack op je rug met hilarische prullaria rondsjouwen... Niet te doen toch?