Meer, nog meer en veel meer Melbourne

27 januari 2014 - Melbourne, Australië

Wij vielen tijdens onze dagen in Melbourne met onze neus in de boter; Australië vierde namelijk dit weekend 'Australia Day'. Kleine geschiedenisles van ons; dit is een nationale feestdag op 26 januari waarop men viert dat in 1788 de 'eerste vloot' Sydney bereikte. Die zogenaamde eerste vloot bestond uit 11 schepen uit Groot-Brittannië om de eerste Europese kolonie te vestigen. Tot zover deze les :-).

Voor de Australiërs betekent dit een dag vrij en/of een dag vol vrienden, drank en gezelligheid. Dit alles op straat, het strand, met muziek, straatartiesten, festival(letjes) en vuurwerk. U zult begrijpen; wij hebben ons niet verveeld!

Als echte 'incrowd' vertrokken wij zaterdag met de trein richting de binnenstad. Daar waren we al een keer geweest maar lang nog niet alles gezien. Al wandelend kennisgemaakt met andere delen van de stad. Wederom verbaasden we ons over de vele eet- en koffietentjes (uiteraard een aantal nader 'onderzocht' op kwaliteit en service :-)) en genoten van de prachtige oude en verbouwde panden o.a. het General Post Office. Vroeger postten je daar je brief, tegenwoordig koop je daar een hippe blouse, een macaron voor bij de koffie of een paar fijne nieuwe stappers. Met de tram eindigde dit deel van onze dag op de Princes Pier voor het Piers Festival. Wel nu; we hebben er 35 minuten over gedaan om het hele maar dan ook echt het hele festival te bekijken dus dat was niet veel soeps. Ondanks de aanwezigheid van Gerry en zijn poffertjeskraam en, oude bekenden uit Nieuw Zeeland; Morris dancers! Met de wijsheid ons ingefluisterd door Otto, maakten we dus dat we wegkwamen. We vonden al snel de beste plek van de stad; een fijn terras, in de zon en met een lichte bries met goede koffie en een heerlijke salade. Fijn mensjes gekeken en een beetje gekletst. Het had rotter gekund.

Met veel enthousiasme zijn we daarna over de boulevard langs het strand en door Port Melbourne gewandeld om via South Melbourne Beach met de tram weer terug te gaan naar ons pool house (ja, we wrijven het er nog even in: een pool house).

Nog enthousiaster geworden over de levendigheid van de stad, togen we de volgende dag, wederom met de trein, naar het stadsdeel Richmond voor 'some serious outlet shopping'. Na een paar uurtjes over Bridge Road te hebben geslenterd incl. het betere 'ramenlikken' lieten wij tram 16 ons naar St. Kilda brengen. In het boek over Australië van Carel staat dat je naar St Kilda gaat om bij te komen van de hectiek van de stad. Niets is minder waar! (Oud boek dan krijg je dat). Wat een gezellige drukte; op het strand, op de terrasjes en op de markt langs de boulevard. Incl. mevrouw Arkestein uit .... Delft! Met sieraden gemaakt van Delfts blauw want zij werkte voor haar emigratie bij de Porceleyne Fles.  Wij hebben na onze reis een taakje; de groeten overbrengen aan haar broer woonachtig op het Oosteinde in Delft. De wereld is toch maar klein.

St. Kilda heeft naast alle gezelligheid, leuke winkeltjes, een pretpark, mooie art deco gebouwen en gekke pandjes ook een prachtig strand waar we enige tijd van het heerlijke weer hebben genoten. Na onze Griekse maaltijd was het tijd om pinguïns te gaan spotten maar niet voordat we genoten hadden van een prachtige zonsondergang (mannen; waar waren jullie voor dit über romantische moment?) Volgens de legende, dus zonder garantie, komen de pinguïns bij de pier na zonsondergang aan land. Met een coffee to go wachtten we dan ook braaf. Tijdens het wachten hadden we fantastisch zicht op het vuurwerk waarmee Melbourne Australia Day afsloot. En ja hoor, na 1 1/2 uur wachten was er plotseling ...... 1 pinguïn. Een schattig pinguïn kuiken met een buik vol sardientjes klom wat onhandig de stenen op gevolgd door tientallen enthousiaste wachtenden. Onze dag was compleet!

Wat doe je dan de volgende dag? Vlak om de hoek bij onze residentie, ligt de wijk Malvern; daar waren we al een aantal keer doorheen gereden met de tram dus was het tijd dit stukje Melbourne te bezoeken. We vallen in herhaling; ook hier weer bijzondere en leuke winkeltjes, eet- en koffietentjes, mooie panden en geveltjes, kerkjes, huizen en heel veel bruidsmodezaken .... Na een koffietje en een stevige wandeling, bezochten we de lokale supermarkt om ons de rest van de middag op een ligbedje aan het zwembad te vermaken. We hebben uiteraard niet alleen geluierd maar ook plannen gemaakt voor de rest van onze reis Down Under. Morgen verlaten we, helaas, Melbourne alweer maar we hebben intens genoten! Via de mooiste route van het land, de Great Ocean Drive, bezoeken we als eerste Port Campbell National Park. U leest ons verhaal hierover snel!

1. Lucien:
    27 januari 2014
    Nog een grote uit Brussel voor alle mooie trein-en tramfoto's. Ik ga ze met liefde aan mijn collectie toevoegen en ik vind het te gek dat jullie overtuigde 'tramsters' zijn geworden. Zowel de HTM als de RET zullen jullie na terugkomst met open armen ontvangen. Thanks.