Acht koffies, tien stops en twaalf Apostelen

28 januari 2014 - Melbourne, Australië

Vanochtend vertrokken wij met pijn in ons hart uit ons poolhouse in Melbourne. U weet wel; dat leuke huisje met dat fijne bed, die comfortabele ligbedden, het leuke zitje buiten en ons zwembad en spa(atje). Ter afscheid brachten we maandagmiddag dan ook aan de rand van ons zwembad door en bubbelden 's avonds voor het slapengaan in de spa in gezelschap van de lokale wombat.

Na de 'inspannende' maandag, pakten wij vanochtend onze koffers en haalden onze huurauto op in de stad. Dit keer zat de oliedop gewoon op de olietank dus dat was een zorg minder. Onder de bezielende leiding van onze GPS mevrouw, reden wij Melbourne uit richting een van de mooiste routes ter wereld; de Great Ocean Road. Alvorens aan deze 'weg' te beginnen, dronken we in een piepklein dorpje eerst nog even een koffie. We houden nu eenmaal graag vast aan onze gewoonten :-).

Omdat de temperatuur tegen de middag de pan uitrees, een ruime 42 graden, zorgden wij natuurlijk goed voor onze vochtinname. In de mondaine badplaats Lorne, daar waar de Melburnians graag hun weekenden en vakanties doorbrengen, trakteerden wij onszelf op een vers geperste sap een een heerlijk broodje met aardbeien. Een korte wandeling door het dorpje leerden ons dat er veel Australiërs zijn met een link met Nederland; wij werden door de mevrouw van een van de vele kledingzaken dan ook met een hartelijke 'doei' gedag gezegd.

Na ruim 300 kilometer kunnen wij volmondig beamen dat de Great Ocean Road ook echt Great is! Wat een fantastische mooie route; een prachtige kustlijn met geweldige weidse witte stranden, kliffen en rotsen, baaien en regenwoud, heuvellandschap, met Hollandse koeien, en als klap op de vuurpijl; de rotsformatie de Twaalf Apostelen. We zullen u niet vervelen met informatie over het ontstaan van dit fenomeen; geniet maar gewoon van de foto's. Om de totale formatie en de prachtige kust langs de route te zien, is 1x stoppen zeker niet voldoende. We zijn dan ook veel en vaak uit de auto gestapt om te genieten van het uitzicht. Iets minder genoten wij vandaag van de enorme hoeveelheid vliegen die ons, en alle overige toeristen, perse gezelschap wilde houden .....

Inmiddels zijn we neergestreken in Warrnambool bekend om de 'whale nursery'. Van juni tot november komen vrouwtjes walvissen namelijk naar de baai van Warrnambool om in het relatief lage en daarom warme water te baren en hun jongen te verzorgen tot ze weer verder trekken. Helaas voor ons dus geen walvissen dit keer :-(.

Morgen rijden we via pittoresk Port Fairy door naar het Grampians National Park voor nog meer Australisch natuurschoon, lekkere koffies en hopelijk kangoeroes en koala's!  Al moeten we 11x stoppen onderweg .....

1. Janneke:
    29 januari 2014
    Hoi!! Gaaf dat jullie de Great Ocean Road hebben gedaan! Prachtig he!! Dat moet je echt met je eigen ogen zien. En dan de Twaalf Apostelen, dat is ook echt fantastisch! Het is even omrijden, maar dan heb je ook wat!! Veel plezier in het mooie Down Under!! EN over een paar dagen Sidney. Yehhh!! Beautiful city!! Liefs xxx
  2. Viola:
    Wow, wat mooi!
  3. Vera:
    29 januari 2014
    in het kader van 'alles eruit halen wat erin zit', doen jullie goed je best. mooi man.
  4. Tamara Sturm:
    29 januari 2014
    Ohhhh.... dit is bekend! Leuk, wij hebben hier ook gereden met de motor na aanleiding van Hielke zijn 40ste verjaardag! Geniet nog even lekker door. En de Grampians... Gaaf, zeker weten dat je daar genoeg kangaroos zal zien. Die zitten gewoon op het veldje voor je huisje!
  5. Jvbarneveld:
    30 januari 2014
    HA MEIDEN JULLIE DURVEN WAT EEN ONDER NEMING ALLEMAAL GEWELDIG ,GENIET MAAR LEKKER DE GROETEN MA V B
  6. Naomi Van der Graaff:
    30 januari 2014
    Carool wat een grappige verhalen. Het was even inhalen voor mij (mea culpa) maar ik geniet hier ook, op een klote bed, koude vriesdag, geen mooie dieren en slechte koffie bij klanten... Maar met een big smile van je mooie verhalen.