Het wordt een beetje saai .......

12 januari 2014 - Kaikoura, Nieuw-Zeeland

Weer een dag die alleen maar uit te drukken is in superlatieven; mooi, prachtig, fantastisch, geweldig en zo kunnen we nog wel een tijdje doorgaan. Wellicht wat saai voor onze 'volgers' maar het is echt allemaal even mooi, prachtig, fantastisch en geweldig!!

Zo niet de 'beroemde' Farmers Market in Blenheim waar wij deze ochtend, na een gezond ontbijt in de zon op ons buiten, onze dag startten. De slogan 'from farmers gate to your dinerplate' maakten de kraamhouders meer dan waard. Het waren er alleen zo weinig dat wij met onze komst zorgden voor een verdrievoudiging van het aantal aanwezigen. Blij met onze pot, uiteraard, zelfgemaakte kersenjam, verlieten wij dan ook redelijk snel deze zeer lokale markt. Op naar Kaikoura. Eerst nog een poging gedaan om onze naar benzine ruikende auto te ruilen bij Hertz maar zoveel klantgerichtheid zit er niet in. Toen maar via een prachtige route langs uitgestrekte wijngaarden, heuvellandschappen, schapen en koeien onze weg vervolgd.

Onderweg, standaard onderdeel van ons ritme, een pitstop voor koffie en een broodje. Neen, dit keer geen muffins moeders. Jullie waarschuwingen hebben wij ter harte genomen. Kat en Carel waren 's ochtends wel in paniek op de weegschaal gaan staan. De weging gaf overigens aan dat de we de zelfgemaakte muffins van onze gastvrouw Lynne best hadden kunnen eten. Ach, we scoren vast nog wel ergens een keer een taartje :-).

Zo'n 20 kilometer voor Kaikoura maakten wij kennis met grote kolonies zeehonden. Gewoon, zomaar 'langs de weg'! Heerlijk kroelend in de zon, met z'n allen in een poeltje, spelend, zwemend, ruziemakend, drinkend bij moeder, slapend, hobbelend; op  slechts een paar meter afstand. Tientallen, misschien wel honderden zeehonden. Onder een strak blauwe hemel met de oceaan als achtergrond. We waren onder de indruk en heel blij!! Wat een genot om hier te mogen zijn en dit mee te maken.

De avond brachten we door met pizza, koffie en onze iPads om ons ' avontuur' van vandaag weer met jullie te kunnen delen.

Morgen staat een walvisspotboottocht op het program. De avond verblijven wij nog in de Lobster Inn in Kaikoura. Daarna 'steken' we het eiland over naar de westkust want wij gaan FOX Glacier bewandelen! Een wandeltocht van zo'n 3 uur over een gletsjer. Jel ligt hier al nachten van wakker; what to wear??? Volgens de folder moeten we wel 3 tot 4 lagen kleding aan en krijgen we 'crampons' aan ... Daarover meer over een paar dagen dus.

Na Fox vervolgen wij onze weg naar Queenstown voor een tocht naar Milford Sounds en wellicht nog een adrenaline-shot met een jet boot. Dat is een beetje afhankelijk van onze hartslag na de gletsjerwandeling :-). We eindigen onze reis met z'n 3n met 2 dagen Christchurch maar daar willen we nog niet over nadenken. Eerst morgen in de zon ons vergapen aan walvissen.

1. Janneke:
    12 januari 2014
    Prachtig!!! Wat fantastisch die zeehonden met hun jongen!! Veel plezier morgen in Kaikoura. Hopelijk gaan jullie daar wel walvissen zien. En zet je fototoestel op een sport-stand, als die erop zit. En Kat en Carol, op de foto zien jullie er geweldig uit, dus die muffin kan best!! Liefs, xxx.
  2. Tamara Sturm:
    12 januari 2014
    Geweldig weer, maar ehhh de dieren die jullie hebben gezien zijn zeeleeuwen (seals). De zeeleeuwen komen met name voor in Australie en Nieuw Zeeland. In anatomisch opzicht verschillen ze echt van de zeehond. Zeehonden komen met name voor in de Nederlandse wateren in Canada en zijn veel logger dan zeeleeuwen. Met de flippers kunnen zeeleeuwen goed 'lopen', terwijl zeehonden echte buikschuivers zijn. Maar goed, dat geheel ter zijde. Weer wat geleerd!! Fijne dag morgen. Ik hoop heel erg dat de walvissen zich aan jullie laten zien.
  3. Willem:
    12 januari 2014
    Erg leuk om te lezen ladies. Wel onwijs veel goede herinneringen. Precies een jaar geleden hebben wij vrijwel dezelfde tocht gemaakt. Walvisspottocht was voor ons een van de hoogtepunten en de Jet boat is ook echt een must do experience. Fox Glacier tocht uiteindelijk in korte broek gedaan! En gids heeft ook sweaters en rugzakken.
    Onwijs veel plezier met de walvissen en "knippen" op het moment dat de Maori gids op de boot het zegt; dan alleen heb je de tail.
  4. Marieke Rompelman:
    12 januari 2014
    Leuk die rijdende coffee kitchen op Farmers Market, maar was er geen lekkere wijn uit de streek Marlborough voor Mariel?
    Zeer aandoenlijk al die hordes zeeleeuwen! (Van Tamara geleerd, bedankt!)
    Succes morgen met de walvisspottocht!
    Liefs,
    Marieke
  5. Jvbarneveld:
    14 januari 2014
    HA wat een avontuuren weer lijkt me leuk die zeeleeuwen , zien jullie het verschil ?veel plezier met de boottocht genieten maar liefs jvb