3D ansichtkaart

18 januari 2014 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Iedereen heeft ze gekocht en verstuurd; de ouderwetse ansichtkaart. In de lokale supermarkt of souvenirwinkel met een internationale postzegel. Van het plaatselijke kerkje, het landschap of de omgeving om de thuisblijvers te laten weten hoe zonnig, mooi en gezellig het is op de vakantiebestemming. Wel nu; gisteren reden wij vanuit Fox Glacier zo'n kleine 400 kilometer naar Queenstown door een 3D ansichtkaart!

We kwamen ogen tekort, konden niet vaak genoeg stoppen om al het moois wat we onderweg zagen vast te leggen en om ervan te genieten. Wat was het bijzonder; de blauwste meren tegen de achtergrond van bergen met eeuwige sneeuw, omgeven door hoge groene naald- en loofbomen en mega varens. Niet te vergeten de azuurblauwe rivieren, beken en kreken en klaterende watervallen. Wat een pracht!

Ook onze ochtendwandeling langs Lake Matheson, gewoon bij ons motel om de hoek in Fox, ontnam ons de adem. Nee, niet van het wandelen maar van al het moois. Zo is een dagje rijden geen straf! Wel bijna een straf is het ontbreken van pittoreske koffieplekjes op het Zuidereiland. Kat overweegt dan ook bijna als nieuwe carrière om pittoreske plekjes te gaan creëeren. Waar zo'n reis al niet goed voor is. :-).

Onze eerste stop was in het plaatsje Haast; aangeduid als winterstop plaats bij uitstek. Wij zeggen; haast je uit Haast! Alleen de rode rozen gaven dit dorp (?), deze straat (?) enige kleur. Ook onze tweede stop was niet heel geslaagd; we belandden door slecht stuurwerk van Carel op het vliegveld van Wanaka. Stel je daar niet al te veel van voor; 1 vliegtuig per week maar wel gratis WiFi, een schoon toilet en een bijzonder interieur. Onze 3e stop was bij een van de vele wineries onderweg. Deze winerie had ook een cheesery dus daar kon Jel haar kaas- en wijnhart ophalen.

Aan het einde van de middag reden wij Queenstown binnen. Queenstown is gelegen aan het grootste meer van Nieuw Zeeland; Lake Wakatipu. In Queenstown verblijven wij in een appartementje op valafstand van het centrum. We moeten na dagen van rust en ruimte bijna wennen aan al die mensen en de drukte :-).

Vandaag zijn we rustig opgestart en ontdekten Queenstown op ons gemak. Het weer zat niet mee, veel zuidwesten wind. Die komt rechtstreeks van Antarctica en dat is best fris. Gelukkig kennen ze hier ook erwtensoep om onze koude botten te verwarmen. Na een wandeling over de markt, langs de oever van het meer, een korte massage en handlezing, brak de zon door en stapten wij in de kabelbaan. Deze bracht ons ruim 450 meter boven de stad zodat wij ons nogmaals konden vergapen aan al het blauw en groen. Na een korte wandeling boven op de berg, was het weer tijd voor aardse zaken zoals boodschappen en ons reislog.

Morgen gaat zeer vroeg de wekker om naar een van de mooiste gebieden (kan het nog mooier?) van het land te gaan; de Milford Sounds. Dit betekent wel 5 uur enkele reis in de bus maar daarna gaan we 2,5 uur genieten. Onze fotografe doet weer haar best om wat wij zien aan jullie over te brengen. Anders sturen we wel een ansichtkaart......

1. Doralice:
    18 januari 2014
    Wat een geweldige plaatjes weer. Ik zoek nog een mooie foto voor aan m'n serremuur, maar kan nog niet kiezen. Kus Lies
  2. Jvbarneveld:
    19 januari 2014
    ha meiden het is weer geweldig ,de foto,s en het verhaal .wat erg leuk is zijn de voetjes weer eens wat anders als blauwe luchten ,zijn jullie wel lief voor die voetjes?die hebben het erg te voorduren met al jullie wandelingen.de liefste groeten ma vB
  3. Karin:
    20 januari 2014
    Ben onder de indruk van alle mooie fotos en de comfi sneakers van Jel (onze buuf)